Skip to content

Meer groei bij recruitmentbureaus die werken met AI

Meer groei bij recruitmentbureaus die werken met AI

Meer groei bij recruitmentbureaus die werken met AI

Recruitmentbureaus die met AI en automatisering werkten, toonden in 2023 meer groei. Zo’n 56% van de recruitmentbureaus experimenteert met AI. Dit blijkt uit onderzoek van Bullhorn.

Het aantal recruitmentbureaus waarvan de omzet groeide, daalde in 2023 voor het eerst in drie jaar. Dat blijkt uit het Global Recruitment Insights and Data (GRID) rapport van Bullhorn, leverancier van recruitment software.

Ondanks tegenwind op de markt, zag 61% van de deelnemers aan dit onderzoek in de Benelux de omzet groeien. Deze recruitmentbureaus hadden één ding gemeen: ze waren verder in hun digitale transformatietraject en hadden allemaal een focus op meer productiviteit en efficiëntie.

Er was vooral een verband tussen omzetgroei en de keuze voor AI en automatisering. In de recruitmentsector in de Benelux begon 56% van de bedrijven in 2023 te experimenteren met AI en verwacht 36% van de bedrijven dat ze hun investeringen in AI in 2024 zullen vergroten.

Sterk presterende bureaus kozen voor AI en automatisering

Hoewel het werken met AI nog in de kinderschoenen staat, zagen bedrijven die experimenteerden met AI in 2023 hun omzet 17% vaker groeien. Sterk presterende bureaus gebruiken over het algemeen meer AI-tools. Ook gaven ze twee keer zo vaak aan dat ze AI-gestuurde tools hebben voor het verzamelen van klanteisen, het inplannen van diensten en payrolling.

Bedrijven in de Benelux die werkten met recruitment automation, zagen de omzet in 2023 tot vijf keer vaker groeien. Deze sterk presterende bedrijven gebruikten automatisering bijvoorbeeld ter ondersteuning van gesprekken en herplaatsingen, met als resultaat een gestroomlijnde ervaring voor iedereen. Respondenten die aangaven ‘uitstekende’ resultaten te boeken bij het werven van nieuwe klanten, investeerden 12% vaker in talent experience-technologie en hadden bijna tien keer zo vaak hun interactie met nieuwe leads geautomatiseerd.

Sterk presterende bedrijven hadden meer activiteit bovenaan de funnel

De bedrijven in de Benelux die de hoogste omzetgroei hadden, gebruikten technologie om kandidaten sneller door het recruitmentproces te loodsen en uiteindelijk meer kandidaten te plaatsen. Dat deden ze deels door te investeren in technologie, om zo het zoeken en matchen van kandidaten en de talent experience te verbeteren. De best presterende bedrijven wisten kandidaten binnen twintig dagen te plaatsen en investeerden meer dan drie keer zo vaak in technologie om het talent engagement te stimuleren.

De concurrentie voorblijven blijft in 2024 een prioriteit

De belangrijkste uitdaging voor 2024 is volgens de respondenten in de Benelux de onzekerheid over de economie en de toekomstige groei (genoemd door 43% van de respondenten). Toch verwacht twee derde van de bedrijven dat de economie in 2024 aantrekt en verwacht 57% dat hun omzet dit jaar zal stijgen.

In lijn met dit vooruitzicht zien de meeste recruitmentbureaus in de Benelux de digitale transformatie dit jaar als belangrijkste prioriteit (39%), gevolgd door het verbeteren van de candidate experience (33%) en door kandidaatwerving, merkontwikkeling en het aantrekken van nieuwe klanten (elk 27%).

Concurrentie van freelance- en klusplatformen

Een andere uitdaging die belangrijker werd, is de concurrentie van online freelance-/ gigplatformen. 41% van de ondervraagden noemde dit als belangrijkste uitdaging, ten opzichte van slechts 12% in 2022.

“Afgelopen jaar was een uitdagend jaar voor veel recruitmentbureaus, maar we verwachten dat 2024 beter wordt en er is een aantal lessen dat de hele recruitmentbranche zich ter harte kan nemen”, aldus Gretchen Keefner, Senior Vice President bij Bullhorn.

“Recruitmentbureaus die alles uit technologieën zoals AI en automatisering halen, hebben een betere uitgangspositie om de marges te verkleinen, de productiviteit te vergroten en zich met hun bedrijven te onderscheiden van de concurrentie, doordat ze een gestroomlijndere ervaring kunnen bieden voor zowel kandidaten als klanten. Bedrijven die vooruitkijken, onderzoeken hoe technologie kandidaten kan helpen om de functie te vinden die het beste bij hen past, en hoe het klanten kan helpen om sneller mensen aan te trekken.”

Over TalENTSCOUTZ

Talentscoutz is een werving, selectie en executive search bureau van en voor sales-, management-, (werktuig)bouwkundige en technische talenten.

Volg ons

Contact