Skip to content

Medewerker wil niet wachten op functioneringsgesprek

Medewerker wil niet wachten op functioneringsgesprek

Twee keer per jaar een functioneringsgesprek, dat vinden medewerkers
niet meer voldoende om hun prestaties te verbeteren. Tegenwoordig willen
ze vaker feedback van hun manager krijgen, om hun doelen aan te passen
en om te bespreken hoe zij zichzelf kunnen ontwikkelen.

Dit blijkt uit het Performance Management Rapport van het Top Employers Instituut, dat is gebaseerd op de jaarlijkse wereldwijde HR Best Practices Survey dat wordt uitgevoerd onder ruim 900 bedrijven.

Bedrijven vernieuwen beoordelingsprocessen
De
meeste organisaties vernieuwen hun beoordelingsprocessen. Zo traint 85
procent van de deelnemende organisaties in Nederland hun managers om
medewerkers voortdurend transparante, constructieve feedback te geven in
een meer informele setting. Ook beschikt bijna 90 procent van de
organisaties over de flexibiliteit om doelen –  op zowel persoonlijk als
bedrijfsbreed niveau – tijdens het jaar aan te passen.

“Bij het beoordelen van de performance van een medewerker kijken
managers vooral terug. Terwijl het nuttiger is om vooruit te kijken”,
stelt Samantha Crous, Regional Director Afrika & Benelux bij het Top
Employers Institute. “Het gaat dan vooral om hoe een medewerker zich
kan ontwikkelen en hoe hij kan groeien. Beoordelingsgesprekken worden
meer en meer verleden tijd. Medewerkers krijgen liever het hele jaar
door feedback; op een transparante en minder formele manier.”

Voortdurend feedback geven
Ruim 90 procent van de
organisaties beoordeelt zijn medewerkers voortdurend, in plaats van de
bekende halfjaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Medewerkers hechten daar waarde aan, omdat ze de huidige processen te
complex en doordacht vinden. Zij willen hun doelen gedurende het jaar
kunnen aanpassen, zoals de markt ook het hele jaar door verandert.

“Bedrijven streven ernaar dat de individuele doelen van hun
medewerkers onderdeel zijn van de prestaties van het team en het
bedrijf. Managers vinden het belangrijk om de individuele doelen elk
moment bij te kunnen stellen om de bedrijfsdoelen te bereiken”, zegt
David Plink, CEO bij het Top Employers Institute.

Niet alleen afrekenen op prestaties
Uit het
onderzoek blijkt verder dat werknemers niet langer alleen maar
afgerekend willen worden op prestaties. Ze willen ook gecoacht worden en
samen met hun leidinggevende een ontwikkelingsplan opstellen om doelen
sneller en beter te behalen.

Het Performance Management rapport is via deze link te downloaden.

* Bron Personeelsnet.nl

Over TalENTSCOUTZ

Talentscoutz is een werving, selectie en executive search bureau van en voor sales-, management-, (werktuig)bouwkundige en technische talenten.

Volg ons

Contact